Visitor

7.9.16

chaotic kiddos #15 - belajar mengaji

Alhamdulillah, tiga anak aku tu semua dah pergi mengaji. rifdi aku hantar sebelum puasa hari tu. haifa dengan hasya pulak lepas raya. saja nak test tengok rifdi macam mana. ustazah pun tanya tanya adik dia bila nak mengaji? ehek ehek.

tempat mengaji dia tu rumah sorang akak ni, kat taman perumahan masa aku menyewa dulu. sedang elok rumah dia dekat dengan surau yang selalu ejang pergi, so mudahla sikit laluan pergi balik budak ni. lepas tu diorang ngaji guna Iqra'. memang aku belikan 1 set sorang. takyah pinjam gilir-gilir dah. biar masing-masing dapat belajar dengan fokus dan tekun. ewah.

lepas tu ustazah pesan kena ada buku latihan kotak kotak yang besar tu, dia nak bagi menulis huruf masa bebudak ni tunggu turn mengaji. so ada alasan tak bagi bebudak ni main la masa orang lain ngaji.

baru ni masa aku pergi jumpa ustazah untuk bayar duit ngaji, sempat la borak borak dengan ustazah. macam mana dengan budak ni? boleh ke ngaji? - sebab aku tau bebudak ni memang tak kenal huruf. kecuali rifdi la sebab dia dah sekolah.

rifdi okay kata ustazah. menulis pun rajin. dah nak masuk Iqra' 2 dah gayanya. kalau kat sekolah pun rifdi dah Iqra' 3. so alhamdulillah. moga moga tenang hati dia dapat belajar ngaji.

haifa slow sikit. dia bukan tak boleh ngaji tapi dia jenis confuse. dia ni peel kuat menghafal. kadang tu dia baca bukan sebab dia tau baca, tapi dia dah dengar orang lain baca so dia ingat. dia hafal. menulis huruf okay, kemas, cantik. cuma bab mebaca la ustazah risau sikit.

hasya pulak ustazah cakap dia cepat tangkap apa ustazah ajar. jenis mudahla. tak kenal huruf tapi bila ngaji dia dapatla blajar sekali tu huruf apa. baca macam mana. tapi bab menulis memang out. dia bukan jenis boleh menulis diam diam. kejap kang kata dek ustazah tau tau buku dia orang lain tolong tuliskan. hahah.

ustazah siap cakap dia nak tengok siapa yang habis dulu Iqra' 1. ustazah janji nak bagi hadiah siapa yang naik dulu. hahaha. ustazah pun kemain sporting dengan bebudak ni. terima kasihla sebab sudi ajarkan bebudak ni. aku memang tak mampu kalau dah alif ba ta pun diaorang tibai baca jadi alif-bai-tai..fuhh. mencabar ajar anak mengaji ni. memang kena serah tugas betul.


takpelah. nama pun belajar. mudah-mudahan dipermudahkan la untuk mereka naik Al-Quran pulak lepas ni. insha Allah.


muka muka suci




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...