11.10.18

Facebook



2 hari dah fb aku hilang. entah pergi mana pun aku taktau.
Konpius.

Ada orang hack ke? untuk apa?

tapi paling win, ejang kata padan muka!

1.10.18

Tauhu Begedil


Aku selalu la nampak tauhu begedil ni lalu lalang kat wall fb dengan ig. aku kalau bab tauhu memang takleh tolak. pulak dengan begedil. aku bleh makan nasi dengan dua lauk ni je. tanpa kompromi. ni pulak gabungan kedua duanya.

so bila kawan aku tanya kat whatsapp minggu lepas, dia tanya aku nak tak tauhu begedil?
ibarat aku tengah ngantuk disorong bantal la jawabnya. 

so, tadi sampai la pesanan aku masa kat opis tadi. elok pulak pagi tadi aku tak menyinggah tapau kat mana mana. memang mengundang sangat la makanannya.






sekali hadap je sebekas ni. maaflah. memang spesis hantu makan. dan sebab aku rasa macam tak cukup, aku google la bagaimana kaedah pembuatannya. ternyata mudah dan hanya memerlukan kerajinan. jeng jeng jeng.




harapnya aku rajin. haha.

pastu siap google jugak bahan untuk sos dia. jomla kengkawan. marilah kita merajinkan diri.


BAHAN SOS HITAM MANIS PEDAS
BAHAN-BAHAN:
  • 10 tangkai cili kering
  • Gula melaka atau gula merah
  • Bijan (disangai)
  • Gula biasa (kalau kurang manis)
  • Garam (secukup rasa)
  • Sedikit belacan
  • 300ml air
  • 1 sudu besar minyak
  • 1 1/2 sudu besar tepung jagung dibancuh dengan 50ml air bersama serbuk perasa
CARA MEMASAK:
  1. Masukkan minyak dalam kuali. Goreng cili kering sehingga garing dengan api yang kecil.
  2. Setelah garing, angkat dan blend cili kering dgn sedikit air.
  3. Panaskan air bersama gula melaka. Masukkan cili yang telah dikisar tadi dan juga belacan.
  4. Setelah mendidih, masukkan bancuhan tepung jagung untuk memekatkan kuah.
  5. Masukkan garam, ajinomoto dan gula (jika gula melaka kurang manis).
  6. Masukkan bijan goreng dan siap untuk dihidang.