3.3.16

Kek Oren dan Topping

kek birthday yang aku buat baru ni sebenarnya kek oren. aku dah pernah buat dan pernah share resepi dah pun satu masa dulu. cuma beza dulu aku bakar. yang baru ni pulak aku try kukus. bukan apa, kalau kukus ni biasanya kek lebih lembap dan moist. (padahal sama aje maksud dia).




Aku kukus dalam sejam sebab nak bagi betul betul masak dalam tu. Bila dah masak tu, aku bagi kek tu sejuk sikit. lepas tu terbalikkan dan potong la sikit nak bagi atas tu flat. Baru la cun simbah topping. 

Sambil tunggu kek tu sejuk, aku buat topping. yang ni serba ada ajela ye.


Topping
1. 1 cawan milo
2. 2 sudu besar minyak masak
3. 3 sudu besar air suam
4. 1/2 cawan susu pekat


Kaedah
1. Campur semua bahan di atas dan masak secara double boiler. 
2. Agak-agak dah berkilat boleh la tutup api. 
3. Apalagi, simbahla atas kek tadi. Kalau ada chocolate rice ke, smarties ke, m&m ke, boleh la tabur atas topping tu. ikut suka la nak hias macam mana.


terabur aje, tapi semua excited nak makan.

nak cakap sedap sangat tu takla. kena upgrade lagi bagi sedap ni. hehehehe.



No comments:

Post a Comment

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST