28.10.14

Bahaya Detox Semasa Hamil Dan Breastfeeding

sebab hari tu aku ada share pasal infused water, kali ni aku nak share pulak bahaya detox semasa hamil dan breastfeed.


sumber : momsavenues.com





Detox
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,
Saya seringkali diajukan pertanyaan mengenai detox dan penyusuan bayi. Selamatkah detox kalau dilakukan semasa penyusuan bayi? Jawapannya adalah tidak! Saya akui keterujaan ibu-ibu untuk mendapatkan kembali bentuk badan sebelum mengandung, sebaik sahaja melahirkan anak. Tapi untuk melakukan detox adalah tidak digalakkan sama sekali. Mari kita lihat bahaya detox semasa mengandung dan menyusukan bayi.

Bahaya Detox Semasa Mengandung Dan Menyusukan

Risiko Memindahkan Toxic Kepada Bayi

Apabila anda “detox”, badan anda akan melepaskan toksin yang telah disimpan jauh dalam sel-sel anda kembali ke dalam aliran darah anda. Mengapa badan kita menyimpan toksin? Apabila badan kita dimuatkan dengan toksin berlebihan sehingga ke satu tahap di mana organ-organ kita tidak boleh membawa ianya keluar dari badan kita dengan selamat tanpa menyebabkan kerosakan, badan kita melampirkan molekul penampan untuk toksin. Molekul penampan ini membantu menjadikannya kurang toksik untuk jangka masa pendek dan kemudiannya menyimpan toksin tersebut di dalam sel anda. Ini menjauhkan toksin berbahaya dari organ-organ anda dan dari peredaran darah. Bahan toksin ini akan longgar semasa detox dan dibawa ke hati, di mana ia diproses untuk membuang molekul penampan tadi, dan kemudian dibawa keluar dari badan. Perlu diingat bahawa darah anda akan melalui plasenta, serta menyediakan nutrien untuk susu anda. Ini bermakna jika ada tan toksin yang diedarkan di dalam darah anda, ia akan mencari jalan ke bayi anda, dan yang pasti, ianya tidak baik untuk bayi!

Risiko Dehidrasi

Dehydration
Apabila anda detox, ianya akan meningkatkan kekerapan anda berpeluh, membuang air kecil dan pergerakan usus anda. Ini adalah OK dalam keadaan normal, tetapi ianya tidak sesuai apabila anda hamil atau menyusukan bayi. Ketiga-tiga perkara yang boleh membawa kepada dehidrasi, dan tambahan dari itu dengan peningkatan keperluan untuk cecair, anda boleh meletakkan diri anda dalam kedudukan yang berbahaya untuk anda dan bayi. Ini boleh menjejaskan janin, dan juga bekalan susu jika anda menyusukan bayi.


Terlalu Sedikit Nutrisi Semasa Detox

Semasa mengandung dan penyusuan, keperluan anda untuk kalsium, protein dan zat besi adalah dua kali ganda, dan anda mempunyai keperluan yang meningkat untuk setiap nutrien lain. Ini adalah sebab mengapa pelan detox adalah idea yang tidak baik pada masa ini. Selalunya detox akan mengurangkan sekurang-kurangnya satu kumpulan makronutrien, dan tidak akan menyediakan semua yang anda perlukan untuk si kecil membesar, atau untuk pengeluaran susu ibu yang berkualiti.

Kebanyakan Herba Tidak Selamat Semasa Mengandung Dan Laktasi

Herba Yang Tidak Selamat Semasa Mengandung Dan MenyusukanTerdapat banyak detox program datang dengan makanan tambahan herba, atau memerlukan herba segar sebagai sebahagian daripada protokol makanan mereka. Herba adalah perubatan alam semula jadi, dan yang sebenarnya paling bertindak balas negatif semasamengandung. Senarai herba yang harus dielakkan semasa mengandungadalah panjang, dan anda boleh membacanya di sini. Sila berhati-berhati dengan apa yang anda telan. Terutamanya parsli dan ketumbar yang diambdalam jumlah yang besar:
  • Ketumbar adalah chelator logam berat, ini akan meningkatkan risiko toksin yang dibuang ke dalam susu anda dan kemudian ditelan oleh bayi. Ia juga boleh membuat seorang wanita lebih terdedah kepada keguguran di peringkat awal kehamilan sekiranya diambil dalam dos yang lebih tinggi. (Sedikit dalam salad anda mungkin ok, tetapi untuk menjadi selamat, lebih bijak untuk anda menghindarinya kecuali diarahkan berbuat sebaliknya)
  • Parsli sebenarnya boleh mengurangkan atau menutup bekalan susu sekiranya anda menyusukan bayi. Ia bukan herba yang menyokong pengeluaran susu, jadi saya cadangkan anda tidak menggunakannya kecuali anda tidak hamil atau menyusu (sebagai seorang wanita hamil, parsli boleh menyebabkan keguguran tetapi dalam dos yang sangat tinggi, dos sedikit biasanya tidak biasanya cukup untuk menyebabkan masalah). Sebelum menggunakan mana-mana herba, adalah baiknya jika anda mendapatkan nasihat daripada pengamal penjagaan kesihatan berpengetahuan.
---------------------------------
Hubungi saya menerusi:

♥ Dzu Amri (SID: 950018)
♥ HP : 019-2432888 SMS/WhatsApp (preferred)
♥ Email: dzu.amri@gmail.com
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
lepas baca ni tadi.terus aku share kat whatsapp group.
rupanya,infused water ni bukan semua kalangan boleh minum.selain dari ibu hamil & ibu yang breastfeeding..kalangan yang tak boleh minum/amalkan detox adalah seperti mereka yang mengalami tekanan darah rendah & low HB.eh.sama la tu ek.wahah.

No comments:

Post a Comment

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST