15.8.16

Senaman Selepas Bersalin Caeser

bila terasa badan dah lemah, nak berjalan pun rasa macam nak heret kaki, badan berat semacam, cepat mengah, baru la terhegeh hegeh google balik segala workout. normal ke macam ni? hahaha.

tapi sebab kali ni aku dah takleh guna dah skill workout aku macam yang dulu dulu macam tepuk lalat (lompat bintang), planking sebab aku baru lepas bersalin, caesar plak tu. baru ni buat cycling crunches pun dah berasa dalam perut. ingat nak gigihkan jugak tapi takut pulak koyak dalam perut aku ni haih. (--)'

so, kena carik pulak la skill lain yang lebih selamat. riyadh pun baru masuk 5 bulan, so masih kena guna soft skill exercise.






so far aku search, kebanyakkannya suggest untuk buat kegel. kegel ni kalau lepas seminggu bersalin pun dah boleh buat. katanya.


Senaman Kegel
  • letakkan tangan diperut, peha dan punggung
  • tahan nafas dan buat kemutan sebanyak 15-20 kemutan dengan kiraan 10 saat untuk setiap cengkaman di bahagian faraj sebelum dilepas
  • ulang sebanyak 10 kali
  • bagus dilakukan 2-3 kali sehari dan boleh dilakukan sewaktu berdiri, duduk atau berbaring
 Antara Kebaikan Senaman Kegel
  • membantu menguatkan lantai pelvik
  • melancarkan perjalanan darah
  • mempercepatkan penyembuhan luka episiotomi
  • mengelakkan terkencing ketika batuk dan bersin
  • menguatkan otot faraj
Senaman selepas bersalin dan kegel ini jika rajin dan dilakukan setiap hari, Insya Allah otot2 akan menjadi kuat dan tegang semula dan pulih dengan cepat.
Gerakan senaman yang santai dan mudah ini sangat penting untuk memperkukuhkan dua kumpulan tot, iaitu otot pada lantai punggung dan otot perut.

itu untuk kegel la. kalau baca banyak yang cakap kegel ni lebih kepada menguatkan kemutan dan kurangkan kentut vagina. tak kisahlah tu, janji senaman ni selamat untuk para ibu lepas caeser. senaman lain lain boleh kita google lagi after this.


sini pun aku share exercise vc untuk para ibu yang baru lepas caeser. semua ikut step ni.


0-2weeks post up


2-4 weeks post up


4-6 weeks post up


dan last skali,

2-4 months




ok mak mak semua. jangan lupa bersenam ye. bukan semata mata nak kurus aje, tapi untuk taklah nanti naik tangga pun anak lagi laju dari mak.





reference credit :
1. http://syamilamohd.com/2014/08/senaman-selepas-bersalin/
2. youtube
3. http://kevinzahri.com/health-fitness/panduan-langsing-selepas-bersalin/

No comments:

Post a Comment

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST