Visitor

3.7.14

Resepi Sambal Hitam

ada orang panggil sambal hitam pahang.
ada orang panggil sambal hitam belimbing buluh.
dan ada jugak orang panggil sambal belimbing.

lantaklah.janji sedap.haha.

sebab sekarang ni ramai sangat penggemar sambal ni,meh aku share resepi nak buat sambal hitam ni.aku memang masak sendiri je sambal hitam ni.nak masaknya senang cuma nak siapkan bahan tu remeh sikitlah.


bahan :

1. belimbing buluh yang siap direbus
2. bawang merah yang dipotong dadu
3. ikan bilis yang siap dibelah,direndam dan ditumbuk
4. cili api yang siap ditumbuk


cara-cara masak :

1. panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bawang
2. masukkan bilis dan cili api
3. masukkan rebusan belimbing buluh
4. masak hingga berwarna kehitaman.bukan kehangitan okay.


senang je kan?
belimbing buluh tu aku beli siap dalam paket.beli dengan jiran officemate.




aritu aku masak untuk kenduri kat rumah mak aku.alhamdulillah..skejap je terang bekas tu.nasib baik kakak aku awal awal dah selamatkan bahagian family aku.

ni pulak aku buat stok untuk bulan puasa.sahur aku memang suka makan kering-kering je.dapat sambal hitam dengan telur mata letak kicap& bawang pun marvellous.taun lepas gila hadap telur masin dengan acar buah.fuh.

jsngan lupa cuba ye!





2 comments:

  1. baru haritu laki aku tersebut2 akan sambal hitam ini.. tq. insya-Allah ada masa dan kesempatan akan dicuba-in

    ReplyDelete
  2. cuba lah.laki ko kan orang pahang.

    eh?hahaha

    ReplyDelete

ini kotak komen. bukan kotak romen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...