12.10.15

Motion Sickness

Motion sickness or kinetosis, also known as travel sickness, is a condition in which a disagreement exists between visually perceived movement and the vestibular system's sense of movement. Depending on the cause, it can also be referred to as seasickness, car sickness, simulation sickness or airsickness.[1]
Dizzinessfatigue, and nausea are the most common symptoms of motion sickness.[2] Sopite syndrome, in which a person feels fatigue or tiredness, is also associated with motion sickness. "Nausea" in Greek means seasickness (nausmeans ship).[3][4] If the motion causing nausea is not resolved, the sufferer will usually vomit. Vomiting often will not relieve the feeling of weakness and nausea, which means the person could vomit until the cause of the nausea is treated.



Motion sickness ni bukan saja pada kenderaan ye tuan puan, ia jugak berlaku pada pergerakan lain contoh macam lift. Ya...lift pun bergerak.

Simptom dia korang boleh rasa bila :
  1. Terasa pergerakan walaupun sedang duduk diam, sedang baring atau waima sedang bekerja mengadap pc.
  2. Apakah sedang bergerak maju dan mundur (seperti ketika berjalan).
  3. Apakah sedang mengalami percepatan atau perlambatan (seperti ketika berada dalam mobil yang sedang digas atau direm).
  4. Apakah sedang beralih/berputar/berbelok dari satu sisi ke sisi lainnya (seperti ketika pesawat terbang beralih dari satu sisi ke sisi lainnya).
  5. Apakah Anda sedang bergerak ke atas atau ke bawah (seperti mendaki atau menuruni tangga).
  6. Apakah Anda merasakan efek gravitasi atau tidak (yang Anda alami saat naik lift).



kemain aku mengkaji hari ni kan.
ok, sebenarnya aku ada masalah ni la. dari kecik memang asal naik lift pastu seminggu aku jadi macam orang mabuk todi. memang macam ni.

3 taun lepas.first time naik flight, masa tu aku pegi Kuching sebab adik aku kawen. Bila balik kuantan, aku rasa teruk gila. hari hari aku dengar suara makteh dengan cu aku bercakap dengan gelak. padahal dah seminggu kot berlalu, aku tak pulih pulih lagi. aku teka aku jetlag, pastu member bantai gelakkan aku. pemenda la jetlag pegi kuching aje pun. kahkahkah. mana aku tau jetlag tu menda woii..

so kali ni jadi lagi sebab aku naik turun lift saje masa meeting baru ni. halahhh..tengah pregnant sickness gini tambah pulak motion sickness. .power!

kehkehkeh. first time up gambo diri sendiri dengan baby bump menonjol di khalayak ramai.

2 comments:

  1. Hoih!! Peknen no 4. Bila bersalin ni? Berapa weeks dah? Answer answer pliss

    ReplyDelete
  2. insha Allah due bulan 3/2016..skrg 17w.

    ReplyDelete

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST