27.10.10

PTPTN oii PTPTN

sape ada buat pinjaman PTPTN tapi tak bayar lagi?
hah..baik ngaku cepat!



Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya : 

“Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.



woww.jadi sila paham ye.utang yang kita buat zaman dulu tu,sila la bayar dengan kadar segera.adik adik kita,atau anak anak kita nak guna plak duit yang kita ganti tu untuk pembelajaran mereka. *yaaa..saya sangat positif mengenai hukum karma ini*


aku ngaku,aku ada lagi balance utang PTPTN yang tak berbayar lagi.


yang yayasan pahang dah settle.abis aku bayar semua.lega hati.


dan aku sekarang ni sedang berusaha nak bayar habis utang PTPTN plak.sebelum ni memang penah bayar lebih kurang 3000 kot.aku tak la bayar setiap bulan tapi aku kira ada duit je,aku bayar sebedebuk.ada la dlm 3 kali bersusah-payah-bayar kat bsn.pastu bleh plak ter-stop sebab nak kawen kan?... *eheh.malunya*


kemudian,memang cube sedaya upaya nak bayar lg balance yg ada iaitu 3000 jugak.tapi makin lama macam menda ni nampak sayup sayup je ku tinggalkan.


tapi lastweek,setelah aku terasa cam ohh-cepatla-bayar-utang,aku pun tergerak ati la nak bukak laman web PTPTN.tengok,pembayaran bleh dibuat dengan potong gaji.so,aku bgtau la kat kerani gaji ni.bleh tak tolong settlekan pasal ni cepat.aku dah tak sabar nak tengok gaji dipotong.ohh..banyak sangat gaji gamaknya budak ni yek.sampai nak suruh potong potong plak.macam bagus.cih.tak..semua ni aku sanggup korbankan demi pembelajaran anak anak akan datang.nanti diorang tak dapat pinjaman,mak bapak diorang gak yang sakit kepala perah otak nak cekau mana nak bayar duit yuran belajar,mana nak beli barang,buku rujukan..ooohhh..!!tidak!..


arini tadi,kerani gaji cakap proses dah selesai.cuma kalau bleh dia nak suh aku sediakan dokumen yang sepatutnya la mcm surat dapat study,surat berkaitan,blablabla..okeh.aku akan usahakan.memang tekad aku,nak bayar utang ni semua.aku taknak kepala aku sakit sebab menda gini.


dan lagi satu..


aku nak jugak gi oversea.ntah mana tau rezeki dapat adiah pelancongan ke,dapat gi umrah ke.haihh,bestnya.tapi eh.ape kaitannya dengan PTPTN?
..ok.kaitannya di sini adalah..


kalau aku tak settle PTPTN,nanti imigresen tak lepaskan aku ke luar negara.haaaa..camno tuh?


tapi tadi aku dah semak,nama aku dah terselamat.tak blacklist pon.hehe..
ada sape sape nak semak?..meh gi SINI.


kalau dah kena blacklist tu,ape lagi..cepat cepatla settlekan utang tu.jangan tunggu tunggu lagi dah.ada duit,sila bayar sket sket.jangan degil!nanti kesian kat adik adik atau anak anak akan datang tak merasa duit pinjaman.yang susahnya sape..korang jugak!


ok.jangan lupe ye bayar utang.aku insya Allah,gaji bulan depan akan mula dipotong rm50 sebulan.hehe..eh.memang la nampak sikit,tapi at least aku bayar ye.nanti kalo ada rezeki lebih,aku akan bayar cash.korang mana tau!


hehe.

dush!

No comments:

Post a Comment

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST