17.1.16

Apam Pelangi Kukus




Pagi semalam sebab rasa macam gagah perkasa, aku pun try la satu resepi apam yang bapaklah senangnya. Dengan penggunaan bahan yang sangat basic, aku pun gigih la kat dapur membancuh adunan yang serba mudahlah orang kata.

Jenis teringin nak baking, so kali ni nekad sikitlah.

Resepi dia mudah aje.






Agak agak taktau nak pukul telur tu sekembang mana sebab takde mixer, bleh la pakai blender.

Lepas tu awal awal aku nak bagitau, apam aku ni pakai perasa sirap dengan perasa anggur. Maklumla, bukan rumah seorang baker. Colour memang takde la, colour buncho aje ada. Heheheh.






Aku kukus dalam tempoh 45 minit. Takde tips boleh aku bagi melainkan masa kukus tu kalau boleh jangan ada wap air masuk dalam adunan tadi. Tu ajela yang aku tau.

Agak agak dah cukup 45 minit, boleh la try cucuk apam tu tengok lekat ke tidak. Kalau tak lekat tu petanda apam tadi dah siap masak tau.




Sekali dia naik.. Perghhhh. Kembung! Haha.

So tunggu dalam 15 minit untuk apam tu sejuk sikit dan pastu boleh la serve.

Round pertama masa dah sejuk aku tunjuk kat anak aku, semua teruja. Separuh apam tu habis diorang hadap.

Second round aku potong lawa lawa, aku serve kat ejang, ejang kata colour lawa. Cantik. Tapi masa makan dia diam aje. Hahahah..tapi yang pastinya memang habis sebelum tea time la. Haha..konon nak buat makan petang sekali tak sempat dahhh..

Alhamdulillah.

Resepi dah ada tu, apa lagi. Try la!
posted from Bloggeroid

2 comments:

  1. aku belum rajin bab dapur ni. harap dapat berubah selepas beranak nanti... huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha Allah..peringkat anak ko asek mintak makan aje nanti, konpem ko akan berubah. hahahaha

      Delete

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST