5.8.11

kenangan Ramadhan

hari ni dah hari ke-5 berpuasa.dan setakat ni alhamdulillah,sahur aku tak kantoi lagi.


weh.aku dari dulu memang suka bangun sahur.takde la nak kata aku 'suka' tapi lebih kepada lebih banyak bangun sahur dari tak bangun sahur.aku bukan jenis sayangkan mata ke tido ke.takpun.tapi kalau aku tak terbangun tu maknanya bukan sengaja la.atau lebih kepada 'lupa nak kunci jam'.


dan biasanya lepas sahur aku tak tido.series sebab aku rasa ruginya tido balik.hehe.dulu masa zaman single & available kat umah,pas sahur aku layankan dvd/vcd.eh,memula aku tengok Ada Apa Dengan Cinta? time lepas sahur la.adik aku yang bawak sebab time tu dia keje kat Merdeka Station (salah satu food court yang best kat kuantan satu masa dulu).


kalau zaman study plak,pas sahur la aku tibai siapkan homework,assignment dan segala keje yang berkaitan.aku ni kategori isomnia la dulu dulu.sekarang tak dah.sebab asal aku letak kepala je memang terus belayar.nak nak kalau time tidokan budak budak ni..memang aku join sekali.tapi pastu jam 11 atau lebih aku terbangun la,menemankan encek ejang tengok tv.kadang kadang kena la carik rambut gatal la.carik kelemumur la.aku botakkan baru tau.


dulu aku memang susah gile nak tido.sebab tu kepala asek sakit je manjang.pas balik skolah/kelas mesti terbongkang tido tak sedar diri sejam.pastu bangun tolong mak aku buat kuih sebab nak jual kat Pasar Ramadhan depan umah.mak aku tak la bergerai tapi tumpang kat gerai orang.kuih yang biasa aku buat popia ikan ngan kuah.mak aku buat karipap ngan kuih hijau yang bergulung tu.ntah hape nama aku pun tak ingat.tapi kalau jual alhamdulillah,habis jugak.


ketayap :hasil google


tu zaman dulu la kan.masa mak aku rajin lagi nak buat kuih dan main jual jual ni.


pengalaman sahur kena-bangun-sendiri adalah masa mula duduk jauh ngan family,time aku skolah teknik.duduk asrama.tapi masa tu cikgu bunyikan siren suruh bangun sahur.aku antara yang bangun la sebab aku perlu makan pagi walaupun aku tau,aku merasa kenyang dalam kadar waktu yang singkat je.perut aku ni sensitif sket kalau bab makan awal pagi ni.paling hebat dapat bertahan pun dalam kadar 2 jam.pastu perut dan sistem perkumuhan lain jadi amat peramah.sila fahami maksud frasa tersebut.


merasa la aku turun ke dewan makan dengan muka paling suci murni.yela.orang baru bangun tido..nak hadap plak orang ramai kat situ.paling tak bleh blah,aku ngan member bilik aku,ain pernah kena booo dengan budak laki dalam dewan makan time sahur sebab diorang ingat kitorang tunjuk 'fuck' dalam bas masa gi terawih sebelum tu.woo..memang rasa muka yang tengah suci murni tu kena simbah ngan asid.


dan kenangan paling best bersahur aku adalah masa skolah teknik jugak.time nak amik exam matrix.sahur megi!.actually aku bukan pemakan megi.tapi aku akan makan untuk bersosial.time ni yang tinggal ke-ramai-annya adalah datang dari sahabat sahabat sekelas dan satu geng.itu yang menjadi sangat sahur megi tu.antara geng yang wujud di situ adalah rozaini ali & norulhuda azharudin.


muka skima sorang sorang.nama payah nak tulis la.teka je.


time tu memang best woi.sebab dah bukan musim skolah,jadi perangai sorang sorang dah tak ikut law skolah.part paling best bila gi Param.jarak bukan dekat,jauhhhhh giler berjalan kaki.tapi semua no problem bagi kitorang.janji enjoy.juadah feveret dah tentu bubur lambuk berserta tauhu sumbat kuah kacang (kan rock?).auww.bersinar mata teringat tahu?


tapikan,masa aku duduk asrama tu jugak aku merasa ponteng puasa bukan sebab jadi sorang pempuan.heheh.kan aku dah kata,aku makan megi sebab nak bersosial je.penah aku balik kelas,masuk dorm,tengok roommate tengah hadap megi ramai ramai.ko bayangkan.ape perasaan ko bila keadaan jadi camtu?aku pun dengan yakin dan ikhlas berbuka puasa di tengahari remang semata mata nak join makan.buruk sungguh perangai.


tu belum lagi bab join makan dalam kelas.bawak gula gula,makan snek,jajan,minum air kotak balik buku.yang tak tahan antara yang buat keje terkutuk tu adalah budak baik yang lemah lembut dalam skolah.jadi bila aku yang agak err..brutal ni nampak,iman plak tak tebal mana,harus terasa macam eh,makan gula gula aje.bukan makan nasik depan orang ramai.jadi takkan kantoi la.hish.jangan la anak anak aku ikut perangai setan aku ni.huhu.


itu masa skolah.bila dah keje,jauh dari family ni,aku merasa la kunci jam sendiri bangun sahur.nak nak masa duduk rumah sewa.nasib baik aku dapat housemate yang jenis bangun sahur makan nasik jugak.kalau jenis sayang mata aku taktau la ape jadi dengan perut aku masa tu.makan tak semenggah mana.tapi pahala kena kutip.ewah.


eh.masa dulu rasa salute kat mak aku sebab bleh bangun pagi masak sahur untuk kitorang satu family.tapi sekarang aku dah salute kat diri sendiri sebab rupanya aku pun dah bleh buat macam mak aku.fuh.kagum kejap.belum lagi bab bangga diri ni.kalau tak abih la kurus puasa korang maki aku dalam hati.hehe.


sebelum jadi bini orang dulu,aku pun macam orang bujang lain.balik keje terus pegi Param carik juadah berbuka.dapat laksa/bihun sup/bihun kari,pastu kuih singgit dua & air pun dah kira alhamdulillah sangat.cukup la tu.kalau tak,aku tibai berbuka puasa kat kedai dengan encek ejang.pastu zaman zaman dulu ada gak main masak masak kat umah bujang encek ejang (hehe) tapi bawah pemantauan makcik seblah la.aku ngan housemate aku la selalu dijemput sebab konon konon kitorang ni hebat sangat la memasak kan?biasa aku masak nasik minyak yakni kena tanak nasik,kena buat ayam merah sekali dengan acar.housemate aku plak biasanya kena buat nasik ayam.bergantung pada hari la.yang geng jantan plak pegi la param beli kuih ke,beli air ke.tapi kalau encek ejang,dia relahati buatkan lai chee kang untuk juadah berbuka.heheh.


pastu kalau time kat kuantan,aku takkan lupa spend time berbuka puasa dengan kawan kawan.dengan BFF zaman tu,pastu dengan set set ppsc.peh.time ni la best sebab kebanyakan masa aku keje ppsc,aku selalu dapat invitation berbuka puasa kat hotel hotel.biasa la,keje dengan supplier.hotel mana nak kat kuantan tu.biasanya port adalah di hyatt,ms garden,swiss dan beberapa tempat lagi la.masa tu biasa aku akan invite salah sorang kamceng aku.sama ada una atau mas.atau kedua duanya sekali.memang best la kalau berkumpul 3 orang ni.banyak menda tak elok yang kitorang buat dari menda elok.haha.


itu una dan mas.dua dua dah ber-kahwin dan ber-anak.


so,sekarang bila dah kawen,ada rumahtangga sendiri,sahur kena masak.berbuka pun kena masak.sebab sekarang ni kebanyakan lauk kat param tak seikhlas dulu.kalau teringin nak makan daging,beli la kat param rm3.00..balik umah makan rasanya macam beli daging 50sen.yang lain bawang je lebih.kalau ke param pun sekarang,beli kuih ngan air je.kot teringin kang,beli la ayam madu ke,patin masak pais ke..kalau setakat yang beli 2-3 inggit tu,aku rasa baik aku masak sendiri je.tapi encek ejang la degil.dia beli jugak lauk pauk sebab kata dia,dia lebih suka aku masak nasik je.kalau masak sekali dengan lauk,jenuh telinga dengar aku membebel.heh.dah masak juadah berbuka dalam masa yang suntuk (sampai rumah jam 6.30 petang.berbuka 7.26 malam),mahunya mulut aku tak diam?dengan haifa yang langsung taknak duduk dalam walker dah sekarang,dengan rifdi yang kejap kejap suruh pasang dvd la,apemenda la..


tapi bersyukur la.walaupun kadang kadang nampak macam di luar kawalan,tapi aku bleh jugak siapkan keje.dan bukan setiap waktu jadi macam tu sebab biasanya terjadi time encek ejang mandi,solat atau tengah buat keje lain.biasanya dia la yang jaga budak budak tu.hehe.


eh,tetibe teringat pada mee bandung & lai chee kang airtangan encek ejang,biasanya aku petik je pasal ni,dia akan buatkan nak nak kalau puasa hari weekend.esok macam nak request lah!..haha.dia buat memang best woh.untung betul aku bersuamikan dia kan?kehkeh.ayat bodek.


setakat ni,ini la pengalaman puasa yang aku paling ngetop dalam minda dan hati.maknanya kalau tiap kali Ramadhan mesti teringat kisah kisah ni.time ni la kadang kadang rasa nak gelak pun ada bila teringat keje bodo aku.dan kadang kadang menangis teringat kawan kawan yang makin lama makin hilang dari pandangan.but FB kan ada...hehe.


sebab arini dah type entry panjang panjang,aku nak ucap terima kasih pada yang sudi baca.
dan sebelum tu,saje la kan nak tayang juadah berbuka hari kelmarin.hehe.


ikut putaran jam :
daging 50c bawang 2.50, pais patin, kuih keria (lagi),
sambal bilis tempoyak, masak lemak kobis & kulit tembikai


Masak lemak kobis & kulit tembikai tu je aku masak.yang lain encek ejang beli kat param ikut selera tekak dia.


pencuci mulut.mempelam dengan kuah rojak kakak aku buatkan.
haha.

eh?bila masa rifdi snap pun aku taktau

dush!
kalau tak klik LIKE memang gua sentap beb!

2 comments:

  1. panjang gile cerita...

    boleh tak nak cakap,...aku rasa wajah aku kiut sgt time sahur tu,..hehehe...wajah keanak-anakan sgt...

    pehh,..kalau sebut tauhu sumbat, mmg aku takleh lupa pencarian kite kat param muazam shah yang sekangkang kera tu....nak lak spesifikasi yg kite tentukan mesti berkuah kacang...hehe..

    weh,...taun aku ni aku tak jejak lagi param..semua home made :8)

    ReplyDelete
  2. haha.terpanjang pulak bukak cerita.

    muka yang sangat innocent.bukan takat ko,muka aku pn masa ni sangat suci.yela,muka anak dara.huahuahua..

    bagus betul ko.yela,duduk sorang ek.aku mmg ter-kena jugak ke param.mmg asalnya nak masak sndiri,tapi mcm yg aku citer la.sambil masak dok terjerit jerit..

    ReplyDelete

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST