14.9.11

akulah perempuan itu..

hidup sorang mak yang bekerja dan isteri yang setia ni sangat mencabar dari hari ke hari.bila masa baru balik keje,pastu amik anak,pastu nak masak,pastu nak kena buat keje rumah dalam masa serentak,ko akan paham apa maksudnya supermak.


bukan supermak macam nasha aziz tu.takpun.itu mak yang ada kuasa super power.


ini mak plak yang perlu layankan kehendak anak beranak dan keluarga.


so,malam tadi ada majlis jamuan raya bagi jabatan aku kat laman worksyop.maka,malam tadi memang meriah la masing masing bawak keluarga.macam macam pesen pun ada.ada yang pakai baju raya,ada yang pakai baju tak raya.macam aku,aku pakai baju setengah raya.maksudnya skirt je yang raya,yang lain baju pakai hari hari biasa.


aku datang dah lambat.tu pun mintak tolong driver ambikkan aku ngan haifa naik kereta jabatan.rifdi dengan abah dia dah pergi awal awal naik motor sebab encek ejang incharge bahagian air minuman.so,kena la pergi awal.


so,bila time balik,dah tentu aku balik dulu dengan anak anak,tapi kali ni tumpang kereta driver tadi bersama family dia.dalam kereta,rifdi dah tanya.."ma..abah ne?"


aku sambil main main jawab la.."laaa.abah dah kena tinggal.padan muka abah".
elok je aku cakap camtu,rifdi dah nangis.
"abahhh..abahhh".


alamakk.aku salah jawab daaa.
driver yang memang kamceng ngan aku ni pun cover balik, "abah ada kat belakang tu bawak motor.nampakk?"


rifdi nangis lagi. "abahhh..".


memang seru abah dia aje la sepanjang perjalanan tu.sampai rumah pun rifdi masih menangis panggil abah dia.


sambil sambil aku siapkan haifa untuk tidur,cabut baju dia,lap badan dia,salin baju dan diaper,buat susu dan letak dalam buai untuk hisap susu,rifdi masih menangis panggil abah dia.


masa aku paksakan jugak rifdi suruh cabut baju,basuh kaki,basuh muka tu pun rifdi masih nangis panggil abah dia.ikutkan dia taknak buat apa apa pun.kecuali nak abah dia je.


aku siapkan jugak.paksakan jugak kalau tak,memang lambat lagi la kalau tunggu abah dia balik.sambil sambil dia nangis tu jugak aku pasang dvd 'Elmo's : Preschool is cool' favorite dia.pastu blah ke dapur buat susu dia plak.sambil tu dia masih nangis lagi.


macam biasa,time rifdi menyusu aku baring sebelah dia siap berblanket (memang rutin nak tido camtu).akhirnya dia tidur jugak.haifa memang dah lama lelap sendiri dalam buai.


tetibe rifdi duduk."abah abahh".pastu nangis.ah sudah.taknak berenti lagi budak ni.aku pun pujuk pujuk suruh baring.tepuk tepuk,dia tidur balik.


pastu macam biasa la,aku bangun sebab nak tutup tv,nak angkat haifa masuk baby cot,pastu kemas dapur,tutup lampu depan apa semua.pastu nak baring dekat rifdi,baru je nak tarik comforter tetibe dia nangis lagi sambil panggil abah dia (lagi).pehhh.tepuk tepuk,sambil baca lagi ayatul Qursi,rifdi tidur balik.


dalam pada tu,aku capai hp terus sms encek ejang ;


rifdi ni dh 2x tbangun tido mnangis nakkan abah dia.setakat ni syg larat lg,
syg xkisah sgt kalau abg balik lewat sket sbb mngemas pemenda semua.
tp klu perut ni masuk 7-9 bulan sok klu dia buat prangai gini time abg xdek,
syg xtau la syg jd camne.mnangis jugak rasanya.


tak balas pun.tapi agak agak dalam setengah jam pastu tetibe aku sedar encek ejang ada depan aku,kejutkan aku.ok,dah sampai rumah la tu.terus aku citer balik pasal rifdi dari dalam kereta Long sampai last terjaga.pastu,aku bantai sambung tidur balik.hehe.


dipendekkan cerita,aku rasa kadang kadang spoiled gak aku ni kalau bab jaga budak.nak nak bila dalam keadaan macam ni.bukan aku nak mengeluh penat.takpun.tapi aku rasa dalam keadaan camni,paling aku tak suka adalah marahkan anak anak.biasa la tu bila anak ni carik abah dia,sebab dia dahla tak jumpa seharian hari kerja.pastu bila malam pun tak jumpa lagi,dia akan ada satu perasaan ehh,mana abah aku ni?


aku ni kalau sebelum ni bleh dikatakan garang jugak dengan rifdi,siap berhanger bagai jugak la walaupun tak buat.tapi sekarang ni,nak ambikkan hanger untuk encek ejang buat gertak rifdi pun malas.ada time encek ejang tetibe datang baran dia sakitkan rifdi cepat cepat aku jarakkan diorang anak beranak.nak marah suami tak boleh,nanti jadi perang besar plak.serius aku kata ni.dalam buku Dunia Suami tulisan Roha Hassan pun ada bagitau jangan tegur suami walaupun diorang buat salah.ini akan buat ego diorang tercabar.


biar diorang faham sendiri kenapa kita buat macam tu.bukan sebab kita nak pujuk anak.jangan sekali kali bila suami marah anak,kita jadi tukang pujuk anak.nanti anak tu fikir okay,pasni dah tau kalau kena marah dengan abah,ibu akan jadi backup kita.tujuan kita jarakkan diorang cuma taknak anak disakiti.ingat,sayang anak tangan-tangankan,bukan sakit-sakitkan.


dan aku rasa sangat logik bila sorang perempuan selaku isteri dan ibu kepada anak anak agar sentiasa bersabar menghadapi segala cabaran mendatang.walaupun tak hebat mana,tapi aku tetap kagum dengan sifat sabar seorang perempuan itu.curlass kan?


eh.
motif aku tulis entry ni?
aku pun taktau kenapa.hahaha.tapi aku rasa ni first time aku tulis bab parenting gini kot.okay ke?ke nampak macam poyos je?pastu niat aku bukan nak bukak pekung ke apa pasal keluarga tapi aku hanya nak share macam mana perasaan aku sebagai seorang ibu beranak 2 err..insya Allah 3 di ketika ini.hehe.peace yawww!


dush!
kalau tak klik LIKE memang gua sentap beb!

No comments:

Post a Comment

ini kotak komen. bukan kotak romen.

POPULAR POST