Visitor

5.10.11

Berkongsi Resepi Makanan Untuk Minda Kanak-Kanak


sumber : mailbox

Kali ini saya ingin berkongsi resepi saya pada sesiapa yang berminat. Ia sebenarnya khusus untuk ibubapa yang percaya akan makanan yang baik boleh membentuk minda anak kita yang baik. Apa yang diperlukan untuk resepi ini ada 9 perkara:




1) Kacang Badam (Almond)
Ia terkenal kerana kandungan minyaknya. Ia juga makanan yang diwajibkan untuk para hufaz dari negeri Timur Tengah. Saya juga diberitahu, orang Yahudi membiasakan anak mereka meminum susu badam suam pada setiap hari. Badam yang saya beli ni memang dah boleh makan terus. Selalunya orang jual kurma mesti jual badam dan kismis juga selain dari barang2 lain.

2) Kismis
Bahan ni memang orang kita dah kenal kebaikkannya hingga mereka boleh gelar kismis Minda.

3) Minyak Ikan
Saya guna jenama Pristin kerana kandungan Omega 3 - DHA dan EPAnya yang paling tinggi di pasaran Malaysia iaitu 5 kali ganda dibanding dengan yg rendah. Saya rasa semua ibu2 tahu akan kegunaan minyak ikan dalam membentuk otak bayi sebelum bayi lahir lagi.

4) Kurma

5) Madu

6) Buah Tin

7) Habbatus Sauda

8) Ekstrak Daun Zaitun Olive Oleo
Melancarkan penghantaran nutrien-nutrien dari bahan bahan diatas ke dalam darah dan seterusnya ke otak. Ia juga adalah anti bakteria, anti fungus dan anti virus. Resepi ini tidak memasukkan sebarang bahan awet selain dari ekstrak daun zaitun ini.

9) Air Surah Taha
Air biasa atau untuk lagi bagus air zam zam... yang dibacakan AlFatihah (1 kali) dan Surah Taha, Ayat 1 - 28, 11 kali. Ia adalah makanan rohani yang akan melembutkan hati kanak-kanak degil, mereka yang berhati keras dan ia juga memancarkan kebijaksanaan mereka. Ia adalah doa Nabi Musa memohon kebijaksanaan dari Allah. Kalau nak pekat masukkan sedikit sahaja air sahaja.



Lihat urat2 pada kacang badam.. ia mirip kepada rupa urat-urat otak kita. Saya pernah terbaca, Ini adalah kejadian Allah untuk memberitahu kita kegunaannya pada manusia.



Badam, Kismis, Kurma dan Buah Tin di blender halus.

Tips : Habbatus Sauda dan Buah Tin di masukkan sedikit sahaja kerana jika terbanyak, ia akan menyebabkan 'funny taste'...tak sedap. Sukatannya, agak-agak saje. Boleh buat ikut suka tangan kita.. Yang anak kita suka makan tu, taruk lah lebih. Tak perlu masak, semua bahan ni memang dah boleh makan begitu saja.



Emm.. My favourite! Rupanya macam chocolate. Rasanya macam kacang.



Ni suapan yang ketiga ni! Sudah tu.. simpan untuk esok pulak!

Bila dah siap, boleh makan terus, amalkan 2-3 sudu sehari. Kanak-kanak belum banyak gigi pun dah boleh amalkan. Dalam bekas diatas, saya telah masukkan 3 kapsul minyak ikan berkepekatan tinggi. Darwish dan Wisya memang suka memakannya. Rasanya penuh dengan lemak kacang badam dan manisnya madu lebah. Cara mudah untuk memberi makanan sunnah yang banyak kebaikkannya pada otak beserta dengan minyak ikan yang kaya dengan DHA dan EPA! Disimpan dalam bekas dan diletakkan dipeti sejuk (bukan beku). Selamat Mencuba..



٩(-̮̮̃-̃)۶٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶٩(-̮̮̃•̃)۶


dushhh!!
    kalau tak klik LIKE memang gua sentap beb!

4 comments:

  1. Greate post. Keep posting such kind of info on your site.
    Im really impressed by it.
    Hi there, You have performed a fantastic job.
    I will certainly digg it and in my view recommend to my friends.
    I am sure they will be benefited from this web site.
    Also see my webpage :: risks of hcg diet for men

    ReplyDelete
  2. My partner and I absolutely love your blog and find many of your post's to be exactly what I'm looking for.
    Do you offer guest writers to write content for you?

    I wouldn't mind composing a post or elaborating on a lot of the subjects you write concerning here. Again, awesome blog!
    Here is my web-site go2ui

    ReplyDelete
  3. Hello, I log on to your blogs like every week.
    Your humoristic style is awesome, keep it up!
    My weblog ; ads on facebook

    ReplyDelete
  4. Hi there, just wanted to tell you, I enjoyed this post. It was inspiring.
    Keep on posting!

    jakes porn (www.jakesporn.com)

    ReplyDelete

ini kotak komen. bukan kotak romen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...